Psycoach

Psycoach

********************

Positiv psykologi är vetenskapen om vad som skapar optimalt välbefinnande.
Psycoach är bloggen om positiv psykologi. Här kan du läsa om lyckoforskning, positiv psykologi, välbefinnande, kognitionsvetenskap, hjärnan, medvetandet mm.


Prova att göra en 30 dagars lyckoboost! Varje dag läser du om och provar att göra en övning som enligt lyckoforskningen ökar välbefinnandet. Vill du gå direkt till lyckoboostinläggen kan du klicka här. (Börja med #1)

Grubbel grubbel grubbel grubbel grubbel...

Positiv PsykologiPosted by LinneaM Thu, April 29, 2010 00:13:34

Lägger du en massa tid på att grubbla över saker som som redan hänt, problem som ännu inte finns och katastrofer som sannolikt inte kommer inträffa? Du kanske ligger sömnlös om nätterna och funderar på saker du eller andra sagt, alltid har färdiga försvarstal i huvudet om utifall någon skulle kritisera dig eller grubblar över vad som kanske eventuellt skulle kunna hända om du förlorade jobbet? Sådana tankar upptar massor av psykisk energi och leder till oro, koncentrationssvårigheter och inre stress. Lyckligtvis finns det några strategier att ta till för att få bukt med problemet.

Distraktion - det är svårt att grubbla samtidigt som man är upptagen med annat så när du kommer på dig själv med att sitta hemma och grubbla, läs en bok eller ring en vän istället. Sitter du i en bilkö när tankarna smyger sig på distrahera dig genom att sjunga en sång, lyssna på radion eller räkna röda bilar. Hitta på vad som helst som är mer upplyftande och konstruktivt än grubblerier.STOPP! - börja lyssna på dina tankar och välj vilka du vill behålla. Hör du något meningslöst grubblande så tänk eller säg högt till dig själv STOPP! och styr in tankarna på något positivt istället. Dom negativa grubblande tankarna har inget att tillföra så släng ut dem och prova att tänka den positiva motsatsen. Istället för att fundera på vad som skulle hända om du förlorade jobbet kan du visualisera hur det skulle vara att ha ditt drömjobb eller uppnådde något annat av dina mål.

Lös problemet - om det du grubblar på är ett problem som du faktiskt kan lösa så gör då det på bästa sätt. Även om det kanske tar emot att ringa mamma och säga att du faktiskt blev ledsen av den där kommentaren eller fråga dejten vad han egentligen menar så är värt det efteråt. Det tar så mycket energi att grubbla sig igenom dagar och nätter medan det är en stor lättnad att ha alla korten på borden.

Se helheten
- spelar det egentligen någon roll alls? När man är mitt uppe i något som känns problematiskt är det väldigt lätt att förstora det. Därför är det bra att ibland ta några steg tillbaka och se den stora bilden. Fråga dig själv om det misstag eller den oförrätt du inte kan sluta tänka på kommer ha någon betydelse alls om några månader eller ett år. Du kanske har upplevt något liknande tidigare som du såhär i efterhand inser var ganska obetydligt egentligen? Extremversionen är att fundera på om detta är något du kommer bry dig om på din dödsbädd. Om inte behöver du kanske inte oroa dig nu heller. Perspektiv - ett annat sätt är att visualisera dig själv och dina problem på ett sätt där perspektivet hela tiden vidgas. Först tar du och dina problem upp allt fokus, sedan backar du och ser hur du blir en liten del av en stad full av människor i ett land med ännu fler människor som bor tillsammans på en planet. Backa vidare ut i universum och se alla de andra planeterna som finns bland solsystem och galaxer i ett oändligt universum... Kanske är det inte hela världen ändå att du kom försent eller misslyckades med efterrätten?

Läs mer i Lyubomirskys bok Lyckans verktyg där dessa och andra strategier finns mer utförligt beskrivna. Värt att tänka på är att även om det går att ändra sina tankemönster är det inte helt lätt utan kräver tid och övning. Men å andra sidan är det inte helt lätt att ständigt ha huvudet fullt av negativt grubblande heller...

  • Comments(2)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Linnea Wed, May 12, 2010 23:05:58

Hej Natalie! Sonja Lyubomirskys bok Lyckans verktyg är väldigt bra och jag kan också tipsa om Tal Ben Shahars bok Lyckligare, även den finns på pocket på svenska. Lycka till med skolarbetet! :)

Posted by Natalie Wed, May 12, 2010 21:54:41

Hej Linnea!

Jag ska göra ett psykologiarbete i skolan och skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp av dig. Jag hade tänkt att skriva om positiva tankar. Har du något bra och intressant tips så att man kan koncentrera sig på en mindre del inom detta stora område.

Tack för en härlig och inspirerande blogg!