Psycoach

Psycoach

********************

Positiv psykologi är vetenskapen om vad som skapar optimalt välbefinnande.
Psycoach är bloggen om positiv psykologi. Här kan du läsa om lyckoforskning, positiv psykologi, välbefinnande, kognitionsvetenskap, hjärnan, medvetandet mm.


Prova att göra en 30 dagars lyckoboost! Varje dag läser du om och provar att göra en övning som enligt lyckoforskningen ökar välbefinnandet. Vill du gå direkt till lyckoboostinläggen kan du klicka här. (Börja med #1)

Lyckoboost #23 Träning

30 x LyckoboostPosted by LinneaM Mon, September 26, 2011 08:31:16
Alla vet redan att det är bra att träna, av mängder av skäl. Man blir starkare, minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och övervikt, kroppen håller längre och lungorna blir starka. Helt korrekta men inte jättesexiga skäl. Så vad sägs om detta istället? Du blir lyckligare av att träna!

Du får en lyckoboost direkt när du börjar träna (under förutsättning att du tränar något som du tycker är skoj och annars får du byta träningsform!) och den håller i sig flera timmar efteråt. Träning är faktiskt en helt fungerande ”quick fix” för välbefinnandet! Det har visat sig att träning fungerar lika bra mot depression som antidepressiv medicin, så det är bevisligen verkligen en kraftfull humörhöjare.
Andra lyckorelaterade skäl att träna är att du stärker din självkänsla när du når dina träningsmål och märker hur du blir starkare, snabbare och uthålligare. Träning kan dessutom vara ett väldigt effektivt sätt att uppnå flow och tränar du tillsammans med andra kommer träningen stärka dina sociala relationer. Allt detta är saker som den trogne bloggläsaren vet är lyckoboostande.

Om det fortfarande tar emot lite att hoppa i träningskläderna kan du ta hjälp av lyckoboost nr 11, 16, 18, 21 eller 22 för att komma igång.

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.