Psycoach

Psycoach

********************

Positiv psykologi är vetenskapen om vad som skapar optimalt välbefinnande.
Psycoach är bloggen om positiv psykologi. Här kan du läsa om lyckoforskning, positiv psykologi, välbefinnande, kognitionsvetenskap, hjärnan, medvetandet mm.


Prova att göra en 30 dagars lyckoboost! Varje dag läser du om och provar att göra en övning som enligt lyckoforskningen ökar välbefinnandet. Vill du gå direkt till lyckoboostinläggen kan du klicka här. (Börja med #1)

30 dagars lyckoboost!

30 x LyckoboostPosted by LinneaM Sun, September 04, 2011 12:56:50
4 septemer 2009 skrevs det allra första inlägget på den här bloggen. Bloggens 2-års firas med en 30 dagar lång lyckoboost! Varje dag kommer jag tipsa om en övning, vana eller teknik som enligt lyckoforskningen ökar människors välbefinnande. När höstmörkret kommer över oss om en månad kommer du ha erfarenhet av 30 olika saker du kan göra för att fortsätta hålla välbefinnandet på topp hela vintern.

Dessa 30 dagar blir som ett smörgåsbord av övningar där du kan prova dig fram och sedan fortsätta med de som du tycker passar dig bäst. För bästa effekt ska förstås övningarna göras under en längre period, att bara prova en gång är lite som att gå till gymmet en gång. Man får en kort och tillfällig effekt men blir inte långsiktigt starkare/lyckligare. Övning ger färdighet, det gäller även lycka.
Du som följt bloggen tidigare vet vid det här laget varför det är viktigt att ta sitt välbefinnande på allvar men för att färska upp minnet kan du läsa tidigare inlägg om vikten av lycka, positiva känslor och optimism.

Om du vill dokumentera resultatet av övningarna under dessa 30 dagar kan du göra Barbara Fredrikssons Positivity Ratio Test på nätet. Hennes forskning visar att för att skapa en positiv spiral av välbefinnande behövs en ratio på 3:1, alltså tre positiva känslor för varje negativ. För att ta reda på din dagliga ratio loggar du in på www.positivityratio.com och fyller i hur stor utsträckning du upplevt olika känslor den dagen. Testet tar ca två minuter att göra och ger dig en bild av hur ditt välbefinnande varierar från dag till dag.

Kommentera gärna här på bloggen och berätta hur du upplever övningarna. Hur kändes de att göra? Vilken effekt hade de? Vilken är den största skillnaden mot hur du brukar göra?

  • Comments(2)//www.psycoach.se/#post90