Psycoach

Psycoach

********************

Positiv psykologi är vetenskapen om vad som skapar optimalt välbefinnande.
Psycoach är bloggen om positiv psykologi. Här kan du läsa om lyckoforskning, positiv psykologi, välbefinnande, kognitionsvetenskap, hjärnan, medvetandet mm.


Prova att göra en 30 dagars lyckoboost! Varje dag läser du om och provar att göra en övning som enligt lyckoforskningen ökar välbefinnandet. Vill du gå direkt till lyckoboostinläggen kan du klicka här. (Börja med #1)

Broaden and build

Positiv PsykologiPosted by LinneaM Tue, May 17, 2011 15:25:47

Den här kloka kvinnan heter Barbara Fredrickson och är forskare med positiva känslor som specialområde. Hon har gjort mängder med studier om hur känslor som optimism, glädje och tacksamhet påverkar människor på olika sätt. En del av hennes forskningsresultat sammanfattas i en modell som kallas Broaden and build. Den består av fem delar som representerar olika goda effekter av positiva känslor.

1. Positiva känslor breddar våra tankar och upplevelser och ger oss förmågan att se fler och större möjligheter. Negativa känslor fungerar på motsatt sätt, nämligen genom att rikta fokus på de problem som gjort oss upprörda, men ironiskt nog är vi i bättre skick för problemlösning när vi är i ett positivt känslotillstånd. Positiva känslor tar bort skygglapparna och gör att vi kan se saker i ett större perspektiv och få en bild av helheten.

2. När vi med hjälp av våra positiva känslor upptäcker nya möjligheter och vägar ger det oss erfarenheter som bygger upp oss på flera sätt och som vi kan använda för att komma över hinder och hantera utmaningar. Barbara nämner fyra olika tillgångar som byggs upp av positiva känslor; fysiska, sociala, intellektuella och psykologiska resurser. Det innebär att positiva känslor till exempel gör oss mer benägna att röra på kroppen, umgås med andra människor, lösa problem och tänka optimistisk. Detta leder i sin tur till att vi i längden blir starkare, socialare, smartare och gladare vilket är oerhört användbart i krävande situationer.

3. Positiva känslor påverkar oss inte bara psykologiskt och emotionellt utan även fysiskt. Barbara har testat detta i en studie genom att utsätta försökspersonerna för en stressig situation (hon sa åt dem att de skulle hålla ett tal om 5 min) vilket höjde deras puls och blodtryck. Därefter fick de se ett filmklipp som gjorde dem glada, ledsna, lugna, arga, rädda eller neutrala. Sen mättes puls och blodtryck igen och det visade sig att hos dem som fick se den glada filmen återgick blodflödet till normalläget avsevärt snabbare än hos de andra. Att kunna skratta i en jobbig situation är alltså väldigt bra för den fysiska hälsan.

4. När du upplever mycket positiva känslor bidrar det till att skapa en spiral av positiva tankar och optimistiskt tänkande, vilket gör det lättare för dig att hantera svårigheter i livet. Man kan säga att positiva känslor fungerar lite som en stötdämpare som minskar risken för tex depression.

5. Hur glad behöver man vara för att det ska göra någon skillnad då? Det har Barbara också forskat på och kommit fram till att både i relationer och på arbetsplatser och i organisationer går gränsen vid 3:1 för att skapa en uppåtgående spirale. Alltså tre positiva känslor/tankar/kommentarer för varje negativ. Mindre än så ökar risken för att spiralen börjar snurra åt fel håll och kommer man över 11:1 börjar det bli farligt åt andra hållet.

Som du förstår handlar positiva känslor om så mycket mer än att ha en skön känsla i stunden. Vill du veta mer kan jag varmt rekommendera Barbaras bok Positivity. Den är lättläst och superintressant.

Och undrar du vad du kan göra för att komma upp i och över 3:1 kan du få tips här och här.

  • Comments(0)//www.psycoach.se/#post81