Psycoach

Psycoach

********************

Positiv psykologi är vetenskapen om vad som skapar optimalt välbefinnande.
Psycoach är bloggen om positiv psykologi. Här kan du läsa om lyckoforskning, positiv psykologi, välbefinnande, kognitionsvetenskap, hjärnan, medvetandet mm.


Prova att göra en 30 dagars lyckoboost! Varje dag läser du om och provar att göra en övning som enligt lyckoforskningen ökar välbefinnandet. Vill du gå direkt till lyckoboostinläggen kan du klicka här. (Börja med #1)

Reklam rätt in i hjärnan

LivetPosted by LinneaM Fri, September 11, 2009 13:14:00

Reklam påverkar oss. Det är det enda skälet till att den finns. Det är en stor industri som tjänar gigantiska pengar på kunskapen om hur människor tänker, fungerar och reagerar, både känslomässigt och kognitivt. Numera finns det till och med något som kallas neuromarketing som handlar om hur man effektivast påverkar hjärnan med reklam. Det läggs ner enorma summor på sådan forskning eftersom man kan tjäna tillbaka sina enorma summor och mer därtill på att veta mer om konsumenternas hjärnor än de själva.

Detta är förstås oerhört effektivt eftersom reklam är omöjligt att undvika om man vill leva ett normalt liv. Prova att under en vanlig dag vara extra uppmärksam och undersöka hur många reklambudskap du utsätts för på stan, i tidningen, på tv, bio, i affären, på radio, internet, i blevlådan, på lyktstolpar mm.

En snabb men ovetenskaplig google-sökning ger mig uppgiften att vi ser och hör över 6000 reklambudskap per dag. Upplever du 6000 reklambudskap per dag? Knappast, va? Vanligtvis reagerar man inte medvetet på budskapet men hjärnan observerar och sorterar informationen ändå (däför är neuromarketing mycket fiffigare än att fråga människor vad de tycker).

Det som jag tycker är så upprörande med reklam är just detta att det inte går att unvdika. Det är starka budskap vars enda uppgift är att påverka min hjärna och jag får inte välja om jag vill vara mottagare eller inte. Det är inte schysst. Det spelar ingen roll om man lyssnar aktivt eller inte, eller om man bara bläddrar förbi, påverkan sker i alla fall. Det är hela poängen med reklam.

Det talas ofta om reklamens påverkan på unga tjejers kroppskomplex och ätstörningar och många menar att det är väl bara att sluta läsa Vecko-Revyn om man mår dåligt av det. Men det är inte så enkelt. Det går inte ens en dag utan att vi matas med bilder på mer eller mindre nakna kvinnor stöpta i precis samma form och det är klart att det ger oss en helt ny referensram.

Reklamen gör stor skada genom att den förstorar vår jämförelsegrupp. Det räcker inte längre med att ha tuffaste klockan eller smalaste midjan på jobbet eller i vänkretsen, utan plötsligt utgör hela världen vår jämförelsergupp! Och inte nog med det, vi jämför oss dessutom med flera olika låtsasvärldar som vi ser på reklam, tv och film (där alla är rika och smala) och vi försöker likna människor på datamanipulerade bilder.

Det är inte konstigt att vi blir olyckliga när vi ständigt strävar mot mål som inte går att nå. Och även om det gick att nå målen skulle vi inte bli lyckliga då heller eftersom vi tror att fel saker gör oss lyckliga. Grundproblemet är att vi blandar ihop vad vi vill ha med vad vi behöver. Det är inte alls samma sak. Vi tror att vi vet vad som gör oss lyckliga med lyckoforskningen visar gång på gång att vi inte har en aning. Detta utnyttjas av reklambranchen. Vi suktas av saker vi inte visste att vi ville ha, men inte heller inser att vi inte behöver.



  • Comments(0)//www.psycoach.se/#post6