Psycoach

Psycoach

********************

Positiv psykologi är vetenskapen om vad som skapar optimalt välbefinnande.
Psycoach är bloggen om positiv psykologi. Här kan du läsa om lyckoforskning, positiv psykologi, välbefinnande, kognitionsvetenskap, hjärnan, medvetandet mm.


Prova att göra en 30 dagars lyckoboost! Varje dag läser du om och provar att göra en övning som enligt lyckoforskningen ökar välbefinnandet. Vill du gå direkt till lyckoboostinläggen kan du klicka här. (Börja med #1)

Tacksamhet

Positiv PsykologiPosted by LinneaM Thu, May 20, 2010 19:13:28

Att uttrycka tacksamhet är en effektiv metod för att öka ditt välbefinnande. Lyckoforskning visar att tacksamma människor är mer energiska, oftare upplever positiva känslor, är mer hjälpsamma, förlåtande och empatiska och relativt sett lyckligare än andra. Som om inte det vore nog kommer här ytterligare 8 skäl till att uttrycka tacksamhet.

Genom att vara tacksam för och njuta av det som är bra i ditt liv kan du maximera nöjet, njutningen och meningsfullheten.

När du uppmärksammar det som är bra i ditt liv, hur du åstadkommit det och hur andra människor hjälpt dig kan det öka ditt självförtroende.

Tacksamhet kan vara användbart när du ska ta dig igenom svåra saker. Även om det känns utmanande att lista saker du är tacksam för när livet bara känns jobbigt kan det vara det viktigaste du gör eftersom det ger dig perspektiv och kan hjälpa dig att gå vidare.

Tacksamhet gör dig snäll. En studie visade att människor som uttrycker tacksamhet och är medvetna om andras hjälpsamhet är mer benägna att själva vara hjälpsamma.Tacksamhet ger näring åt relationer och påminner dig om hur värdefullt det är att ha vänner och en familj. Tacksamhet gör dig också positiv och positiva människor är mer uppskattade av andra och har lättare för att få nya vänner.

När du är tacksam fokuserar du mer på att uppskatta vad du har och mindre på vad andra har. Tacksamhet motverkar alltså avundsjuka.

Tacksamhet förebygger negativa känslor; det är omöjligt att känna ilska eller bitterhet när du är tacksam.

När du uttrycker din tacksamhet över nya saker i ditt liv som du uppskattar dröjer det längre innan du tar du dem för givna vilket motverkar hedonisk tillvänjning.

Så passa på att skriva tre saker du är tacksam för i kommentarfältet och sprid din tacksamhet!

  • Comments(3)//www.psycoach.se/#post48