Psycoach

Psycoach

********************

Positiv psykologi är vetenskapen om vad som skapar optimalt välbefinnande.
Psycoach är bloggen om positiv psykologi. Här kan du läsa om lyckoforskning, positiv psykologi, välbefinnande, kognitionsvetenskap, hjärnan, medvetandet mm.


Prova att göra en 30 dagars lyckoboost! Varje dag läser du om och provar att göra en övning som enligt lyckoforskningen ökar välbefinnandet. Vill du gå direkt till lyckoboostinläggen kan du klicka här. (Börja med #1)

ABCDE

KognitionPosted by LinneaM Fri, April 23, 2010 16:21:21
Den som har en negativ eller pessimistisk förklaringsmodell och utsätter sig för någon av de tidigare nämnda förvrängda tankarna kan prova att använda sig av ABCDE-modellen för att skapa en mer positiv livssyn och därmed må bättre. ABCDE består av fem steg där varje bokstav står för ett steg.
Adversity (motgång) - identifiera den negativa tanken, till exempel "min kompis har inte svarat på mitt mail, nu tycker hon säkert att jag är dum, jag ångrar att jag skrev ett så korkat mail".

Belief (övertygelse) - vilken underliggande övertygelse är det som får dig att tänka den negativa tanken? I exemplet ovan är övertygelsen att kompisen tycker mailet är korkat vilket likställs med att även avsändaren är dum samt att det är ett skäl att inte svara.

Consequences (konsekvenser) - fundera över vilka konsekvenser det får för dig att tänka på det här sättet? Hur känns det när du tänker såhär? Hur mycket energi lägger du på tankarna? Påverkar det ditt humör och välbefinnande? Påverkar det hur du beter dig mot andra människor, tex andra vänner, din partner och dina barn?

Dispute (diskussion) - ifrågasätt dina tankar! Vilka andra skäl kan det finnas till att mailet inte besvarats än? Är det möjligt att kompisen varit bortrest, haft strul med sin uppkoppling, varit sjuk eller upptagen, inte läst mailet, glömt bort att svara osv osv? Det finns alltid mängder med alternativa skäl som inte alls har med dig att göra, prova att fundera ut några sådana. Det spelar ingen roll ifall de känns lite långsökta för det är ju ganska långsökt att ta på sig hela skulden själv också utan att ha en aning om vad som verkligen hänt.

Energizing (mer energi) - uppmärksamma hur mycket energi du får av att ifrågasätta dina negativa tankar. Det tar mycket energi att grunna på problem som man inte ens kan vara säker på existerar, särskilt om man har för vana att ta på sig skulden för dem. Om du istället övar dig på att ha en positiv förklaringsmodell kommer du må bättre, få tid och tankeenergi över och helt enkelt blir en lite gladare människa.

  • Comments(0)//www.psycoach.se/#post41