Psycoach

Psycoach

********************

Positiv psykologi är vetenskapen om vad som skapar optimalt välbefinnande.
Psycoach är bloggen om positiv psykologi. Här kan du läsa om lyckoforskning, positiv psykologi, välbefinnande, kognitionsvetenskap, hjärnan, medvetandet mm.


Prova att göra en 30 dagars lyckoboost! Varje dag läser du om och provar att göra en övning som enligt lyckoforskningen ökar välbefinnandet. Vill du gå direkt till lyckoboostinläggen kan du klicka här. (Börja med #1)

The desire theory

LyckaPosted by LinneaM Fri, November 27, 2009 14:13:32
Inom lyckoforskningen finns ett begrepp som på engelska heter The Desire Theory. Teorin jämställer, kanske främst som ett tankeexpriment, lycka med att få sina begär (desires) tillfredsställda. Tyvärr finns det några problem med teorin.

Det första, och kanske tydligaste problemet handlar om att det man vill ha inte alltid är samma sak som vad man behöver för att bli lycklig. Vi tror helt enkelt att vissa saker ska göra oss lyckliga bara för att vi vill ha dem, men har egentligen inte reflekterat närmare över vilka behov vi egentligen försöker tillfredsställa. Det är inte alltid så lätt att veta vilket behov man försöker uppfylla genom att tillfredsställa ett behov och det är inte nödvändigtvis samma sak. Har du kanske varit med om att du försökt muntra upp dig med en godispåse när du egentligen hade behövt en kram?
Detta brukar kallas "The cute puppy error" och innebär att vi drar felaktiga slutsatser när vi försöker förutse vår lycka. En hundvalp kan ju vara så rackarns söt att man kan känna jättestarkt att det enda man vill är att ta med den hem. Men hur stark den där känslan än är så är den ingen garanti för att du kommer orka gå ut med en ouppfostrad hund tidigt en regnig lördagsmorgon eller att din ekonomi klarar av en hundförsäkring och hundmat. Att vilja ha något är alltså inte samma sak som att uppskatta det när man väl har det.

En annan aspekt av problemet är att det är ganska enkelt att manipulera människors begär, till exempel genom reklam. Utan alla de säljbudskap vi dagligen upplever skulle vi inte känna begär efter ens en bråkdel av allt vi nu upplever att vi "måste" ha. Begären anpassas efter de möjligheter som finns och detta gäller även motsatsen. Det så kallade "happy slave problem" innebär att en person utan några möjligheter alls har mycket små begär som är enkla att tillfredsställa, men innebär det att slaven är lycklig?

  • Comments(2)//www.psycoach.se/#post22