Psycoach

Psycoach

********************

Positiv psykologi är vetenskapen om vad som skapar optimalt välbefinnande.
Psycoach är bloggen om positiv psykologi. Här kan du läsa om lyckoforskning, positiv psykologi, välbefinnande, kognitionsvetenskap, hjärnan, medvetandet mm.


Prova att göra en 30 dagars lyckoboost! Varje dag läser du om och provar att göra en övning som enligt lyckoforskningen ökar välbefinnandet. Vill du gå direkt till lyckoboostinläggen kan du klicka här. (Börja med #1)

:o) & :o(

Positiv PsykologiPosted by LinneaM Fri, November 20, 2009 17:10:52
Vet du vad som är skillnaden mellan en optimist och en pessimist? Förklaringsmodellen. En förklaringsmodell är det mönster av tankar som en person använder för att förklara sin verklighet. Vanligtvis har ju en person inte alla fakta på bordet, det är exempelvis mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att veta vad en annan människa tänker. Så då brukar man gissa och hitta på, och gissningarna blir en del av personens verklighet.

Låt mig ge några exempel. En person med en negativ förklaringsmodell, låt oss kalla honom Per Pessimist, tar ofta själv på sig skulden för negativa händelser. Om Per skickar ett mail till en vän men inte har fått något svar efter två dagar kan Per tänka att det beror på att vännen tycker Per är dum, eller att hans mail var korkat. Detta är förstås ingenting som Per kan veta med säkerhet, det skulle ju precis lika gärna kunna vara så att Pers vän varit väldigt upptagen, haft problem med sin dator eller varit sjuk eller bortrest. Men Pers negativa förklaringsmodell får honom att ständigt tro det värsta, och det påverkar förstås hur Per mår. Det är såklart jobbigt för Per att tro att hans vän tycker han är dum och att han skriver korkade mail. I en pessimistisk förklaringsmodell ingår också att bortförklara positiva händelser med tur eller yttre faktorer. När Per Pessimist får VG på tentan tänker han att det berodde på att det var ovanligt lätta frågor och när han lyckas med uppkörningen var det bara tur.

En optimist, låt oss kalla henne Olivia Optimist, har en motsatt förklaringsmodell och förväntar sig i större utsträckning positiva händelser och ser sin egen del i dem. När Olivia får VG på tentan tänker hon stolt att hennes goda studieteknik verkligen lönat sig. När Olivia råkar ut för dåliga saker har hon lättare för att inte ta åt sig. Om hon ser en vän på stan som inte hälsar (något som Per skulle tagit väldigt personligt) kan Olivia tänka "hon såg mig inte, det var därför hon inte hälsade". Som du säkert förstår har Olivia en betydligt mer tillfredställande tillvaro än Per, bara på grund av sin förklaringsmodell.
Det fina med det här är att det står dig helt fritt att välja dina tankar, din förklaringsmodell och därmed din syn på livet. Det är du som tänker dina tankar och därmed är det också du som styr dem. Om du vill ändra ditt tankemönster är en bra början att försöka lyssna på dina tankar. När du hör en negativ förklaring till något du egentligen inte kan veta, prova att ifrågasätta den och ersätta den med en mer positiv tanke. Eftersom man vanligtvis faktiskt inte känner till alla omständigheter finns det mycket att vinna på att välja ett positivt synsätt eftersom det förbättrar hur du mår och hur du upplever ditt liv.

DON'T WORRY BE HAPPY!


  • Comments(2)//www.psycoach.se/#post21